Criminele Activiteiten

Artikel 3.1 Oplichten

Oplichten in Noorderwijk Roleplay verwijst naar het bedriegen of misleiden van andere spelers om goederen te verkrijgen zonder eerlijke transactie. Dit kan een belangrijk onderdeel van criminele roleplay zijn, maar het moet binnen bepaalde grenzen blijven om realistische en onderhoudende roleplay te waarborgen.

Toegestaan:

  • Het is toegestaan om andere spelers op te lichten met goederen die typisch worden gebruikt door criminelen, zoals drugs, wapens en andere illegale items.

Hoewel oplichting een toegestaan aspect van criminele activiteiten binnen Noorderwijk Roleplay kan zijn, zijn er specifieke scenario's waarin oplichting verboden is om de integriteit van de server en de eerlijkheid van de gameplay te waarborgen.

Met betrekking tot de volgende onderdelen is oplichten verboden:

  • Het stelen/overvallen van bankgeld.

  • Drugsloodsen.

  • Baan gerelateerde voorwerpen.

  • Overheid gerelateerde voorwerpen.

  • Onder dwang iemand zijn huis betreden om leeg te roven.

  • Oplichten van een burger door de autohandel. Let op, het controleren van tunes is altijd op eigen verantwoordelijkheid.

Bij overtreding: Verkregen goederen terug naar rechtmatige eigenaar en straf volgens de 1e categorie.

Artikel 3.2 Overvallen

In Noorderwijk Roleplay kunnen criminelen geld verdienen door burgers te overvallen. Om deze interacties eerlijk en realistisch te houden, zijn er specifieke regels opgesteld voor het overvallen van burgers. Deze regels helpen om de balans tussen criminele en burgerlijke activiteiten te bewaren en zorgen voor een betere roleplay-ervaring voor iedereen.

Alleen als een burger de volgende kledingstukken draagt, mag de desbetreffende persoon overvallen worden.

Toegestaan:

  • Het overvallen van personen die gezichtsbedekkende kleding dragen, zoals een bivakmuts, of volledige gezichtsmaskers.

  • Personen die een holster zichtbaar dragen kunnen worden overvallen.

  • Personen die een kogelwerend vest dragen, wat vaak wijst op een potentiële criminele activiteit, mogen worden overvallen.

  • Het overvallen van een burger die openlijk een slag-, steek-, of vuurwapen bij zich draagt of ermee gezien wordt.

  • Het overvallen van burgers op drugs- en andere illegale locaties. Ook in de nabijheid van een illegale locatie mag je worden overvallen, mits dit is gezien door de overvaller en dit duidelijk op clip te zien is.

  • Bewijs van criminele activiteiten door middel van meldingen op het deepweb of in- game signalen.

  • Het zien van actieve criminele acties, zoals het bedreigen/beschieten van andere personen/objecten.

Niet toegestaan:

  • Het overvallen van iemand die een helm draagt terwijl hij/zij op een motor zit, tenzij deze persoon gezien is tijdens het kloppen of actief was op een illegale locatie korter dan 10 minuten geleden.

  • Het afpakken van voorwerpen van overheidsmedewerkers zoals politie of ambulancemedewerkers, tenzij zij een vuur- of slagwapen dragen dat afkomstig is van een criminele organisatie.

  • Het overvallen/hostage nemen van burgers, die net het UWV uitlopen en de stad voor het eerst bezoeken.

  • Het willekeurig overvallen van burgers buiten illegale locaties zonder duidelijke roleplay-context of bewijs van betrokkenheid bij criminele activiteiten.

Bij overtreding: Straf volgens de 1e categorie.

Artikel 3.3 Overval counteren

Tijdens een overval mag je enkel counteren als er GEEN politie aanwezig is op de locatie van de overval. Tijdens een achtervolging is het ook niet toegestaan om te counteren.

Bij overtreding: Straf volgens de 1e categorie.

Artikel 3.4 Rippen van wapens

Wat mag wat rippen?

  • Steek- slagwapen mag steek- slagwapen rippen.

  • Steek- slagwapen mag vuurwapen rippen indien het vuurwapen niet op jou gericht is en je binnen armlengte van de persoon met het vuurwapen staat.

  • Met een vuurwapen mag je alles rippen.

Bij overtreding: Straf volgens de 1e categorie.

Artikel 3.5 Hostages

Hostages kunnen gebruikt worden als pressiemiddel tegen bijvoorbeeld de politie om eisen te stellen tijdens bijv.: Een winkeloverval.

  • Een hostage dient mee te werken en naar de eisen van de gijzelaar te luisteren.

LET OP! Indien een hostage niet luistert wordt er een warn gegeven na scenario kunnen er 100 taakstraffen gegeven worden.

  • Wanneer er door de politie kan worden bewezen dat een hostage wordt omgekocht om mee te werken aan de overval, dan mag de politie binnenvallen

LET OP! Hiervan dient bewijs te zijn in de vorm van een clip van minimaal 5 minuten. Zodat dit correct kan worden beoordeeld door het staffteam.

Niet toegestaan:

  • Het gebruikmaken van een kennis, vriend of familie als hostage.

  • Bij minder dan 2 agenten in dienst een burger gijzelen.

  • Bij minder dan 5 agenten in dienst, meer dan 1 agent gijzelen.

  • Bij minder dan 8 agenten in dienst, meer dan 2 agenten gijzelen.

  • Een onderhandelaar mag niet worden beschoten of gegijzeld tijdens een onderhandeling.

Bij overtreding: Straf volgens de 2e categorie.

Artikel 3.6 Regels tegen overheidsmedewerkers

Criminele activiteiten binnen en rondom een overheidsgebouw.

Toegestaan:

  • Je bent niet goed gefouilleerd en hebt nog een wapen op zak waarmee je een agent hostage neemt om op die manier te kunnen ontsnappen. (Mits genoeg agenten)

LET OP! Als een wapen van iemand is afgepakt, mag dit wapen worden teruggeëist door de agent die het wapen draagt te gijzelen, mits er voldoende politie aanwezig is. Zodra de agent of het wapen achter de politiewacht (poort) is, mag het niet meer worden teruggeëist, ook niet met een massa gijzeling. Dit geldt ook bij de KMAR.

  • Een agent mag maximaal 90 minuten gegijzeld worden en er mag maximaal €35000,- worden geëist ongeacht de hoeveelheid agenten die hostage zijn.

LET OP: Dit betekend dat de politie ervoor moet zorgen dat de gijzeling binnen 90 minuten is afgerond.

  • Het is verboden om een overheidsmedewerker, waaronder een ANWB-medewerker of ambulancemedewerker te ontvoeren of te doden. Dit betekent echter niet dat personeel van ambulances of ANWB alles kunnen zeggen wat ze willen tegen criminelen zonder consequenties, omdat 'ze toch niet aangevallen mogen worden'. In zulke situaties geldt: wie de bal kaatst, kan hem terug verwachten.

Bij overtreding: Straf volgens de 3e categorie.

Artikel 3.7 Het gebruik van vuurwapens

Het gebruik van vuurwapens in Noorderwijk Roleplay moet altijd goed gemotiveerd en passend binnen de context van roleplay zijn. Onnodig of onterecht gebruik van vuurwapens zonder een geldige reden is verboden, omdat het de realistische en onderhoudende sfeer van de server kan verstoren.

Toegestaan:

  • Een speler wordt aangevallen door een groep criminelen en schiet met een vuurwapen om zichzelf te verdedigen. Mits dit kan worden bewezen met een clip van minimaal 5 minuten.

Bij overtreding: Straf volgens de 1e categorie.

Artikel 3.8 Bounty’s en beloningen

Het is in alle gevallen verboden om een bounty te plaatsen met als specifiek doel iemand van het leven te beroven, anders dan het betreffende systeem hiervoor te gebruiken.

Niet toegestaan:

  • Een speler zet €50.000 op het hoofd van een andere speler om hem/haar te vermoorden. Ook zonder beloning, in welke vorm dan ook is het niet toegestaan te werken als ‘hitman’.

  • Een gang besluit €100.000 te bieden voor de moord op een politieagent als wraak

voor een eerdere arrestatie.

Toegestaan:

  • Spelers mogen een beloning plaatsen voor de ontvoering van een andere speler, mits het doel is deze persoon te ondervragen of informatie te verkrijgen in een goed uitgewerkt roleplay scenario.

Bij overtreding: Straf volgens de 2e categorie.

Artikel 3.9 Campen van locaties

Het onnodig en herhaaldelijk verblijven op specifieke locaties om hier oneerlijk voordeel uit te halen of andere spelers te hinderen. Dit omvat onder andere het wachten op een specifieke gebeurtenis of activiteit om deze te verstoren of er onrechtmatig van te profiteren.

Niet toegestaan:

  • opzettelijk en herhaaldelijk op specifieke locaties te wachten met als doel oneerlijk voordeel te behalen of andere spelers te hinderen.

Bij overtreding: Straf volgens de 1e categorie.

Artikel 3.10 Witwassen

Bij het witwassen zal je een minimum bedrag van 100k hebben om te mogen witwassen, dit om het spannend te houden voor de gangs onderling.

Witwas percentage

Level 0 (burger) = 30% eraf

Level 1 (gang met ingame rang) = 25% eraf Level 2 (gang met ingame rang) = 20% eraf Level 3 (gang met ingame rang) = 15% eraf Level 4 (gang met ingame rang) = 10% eraf Level 5 (gang met ingame rang) = 5% eraf Level 6 (gang met ingame rang) = 2,5% eraf Level 7 (gang met ingame rang) = 0% eraf

(Burgers mogen witwassen bij gangs, hierbij bepalen de gangs voor wat je witwast).

Laatst bijgewerkt