Algemene Richtlijnen

Artikel 2.1 Vehicle Deathmatch (VDM)

Het opzettelijk aanrijden of doden van andere spelers met voertuigen zonder geldige roleplay reden. Dit gedrag wordt als zeer ernstig beschouwd omdat het de integriteit van de roleplay ervaring schaadt en kan leiden tot een negatieve spelervaring voor anderen.

Bij overtreding: Straf volgens de 1e categorie.

Artikel 2.2 Random Death Match (RDM)

Het willekeurig doden van andere spelers zonder een geldige reden is verboden. Spelers moeten altijd een realistische en verhalende context hebben voor gewelddadige acties in het spel. LET OP! Provocerend gedrag (ook via social media of via berichten) is op eigen verantwoordelijkheid en wordt niet bestempeld als RDM. Er dient minimaal een clip aanwezig te zijn van 5 minuten met daarop de reden/situatie waarom je iemand vermoord.

Toegestaan:

  • Een speler vermoordt een andere speler als onderdeel van een vooraf afgesproken conflict tussen rivaliserende gangs, waarbij beide partijen hebben ingestemd met de uitkomst in samenspraak met de onderwereld coördinator.

  • Een speler vermoordt een andere speler in zelfverdediging nadat deze bedreigd werd met een wapen en geen andere uitweg ziet.

  • Wanneer een burger niet meewerkt of meer dan 30 seconden niet reageert (AFK) om hem/haar hostage te nemen en/of te rippen.

Niet toegestaan:

  • Een speler besluit willekeurig een andere speler neer te schieten zonder enige voorafgaande interactie, bedreiging, of verhaalcontext.

  • Een speler loopt zomaar een club binnen en begint zonder aanleiding op andere aanwezigen te schieten.

Bij overtreding: Straf volgens de 1e categorie.

Artikel 2.3 No Value of Life (NVOL)

NVOL staat voor No Value of Life en verwijst naar situaties waarin spelers hun virtuele leven niet waarderen en onrealistische risico's nemen zonder passende roleplay.

Niet toegestaan:

  • Een speler bestuurt een helikopter en zweeft opzettelijk zeer dicht bij de grond om sensatie te creëren en andere spelers te verstoren, zonder enige geldige reden of noodzaak voor de manoeuvre. Dit verhoogt het risico op ongelukken en verstoort de roleplay ervaring voor andere spelers.

  • Een politieagent wordt geconfronteerd met een gewapende overvaller die een wapen op hem/haar richt. In plaats van rustig te blijven en te proberen te onderhandelen, drukt de politieagent onmiddellijk op zijn/haar noodknop zonder eerst alternatieve oplossingen te overwegen, waardoor de situatie onnodig escaleert.

  • Een speler besluit zijn/haar personage opzettelijk te laten overlijden in een situatie waarin hij/zij betrokken is bij een mislukte overval, alleen om mogelijke gevolgen achteraf te voorkomen, zoals boetes, arrestatie of vervolging. Dit verstoort de roleplay en ondermijnt de geloofwaardigheid van de werkelijkheid.

  • Een burger wordt bedreigd door een gewapende overvaller op korte afstand en kiest ervoor om onmiddellijk gewelddadig te reageren of om niet mee te werken.

  • Een politieagent wordt geconfronteerd met een verdachte die een mes trekt op armlengte afstand. In plaats van rustig te blijven en te proberen de situatie te de- escaleren, trekt de politieagent onmiddellijk zijn vuurwapen en richt het op de verdachte, waardoor de situatie onnodig escaleert en het risico op geweld toeneemt.

  • Een bestuurder wordt bedreigd door een gewapende overvaller die binnen 10 meter van zijn/haar voertuig staat, maar in plaats van mee te werken, rijdt de bestuurder weg.

Toegestaan:

  • Een burger wordt geconfronteerd met een overvaller die een vuurwapen op hem/haar richt binnen 10 meter afstand. De burger heeft al een steek- of slagwapen in zijn/haar hand en werkt mee aan de eisen van de overvaller. Als de overvaller zijn/haar vuurwapen laat zakken, heeft de burger het recht om passende maatregelen te nemen om de situatie onder controle te houden.

  • Als de overvaller zijn/haar wapen trekt en nog geen bedreiging vormt, heeft de automobilist het recht om te vluchten om zijn eigen veiligheid te waarborgen.

  • Als een burger in een rijdende auto zit heeft hij/zij het recht om weg te rijden als er een wapen op hem gericht staat om zijn/haar eigen veiligheid te waarborgen

Bij overtreding: Straf volgens de 1e categorie.

Artikel 2.4 New Life Rule

Het overlijden van een personage moet de speler een "nieuw leven" beginnen. Dit betekent dat het personage geen herinneringen heeft aan de gebeurtenissen die hebben geleid tot hun dood en niet onmiddellijk terugkeert naar de plaats van overlijden of direct weer betrokken raakt bij dezelfde situatie. (Je weet nog wel welke job je had of bij welke gang je zat.)

Toegestaan:

  • Na te zijn vermoord tijdens een overval, respawnt een speler op een andere locatie en vermijdt de plek van overlijden voor ten minste:

  • 15 minuten bij kleine overvallen/diefstallen zoals voertuigdiefstal en winkel OV

  • 30 minuten bij grote overvallen/diefstallen zoals kleine/grote bank, human labs en jacht heist

LET OP! Bovenstaand geldt ook voor de politie!

  • Na het respawnen, begint de speler een nieuwe verhaallijn of gaat verder met een ander aspect van zijn/haar karakter zonder de vorige dood te erkennen.

Niet toegestaan:

  • Een speler die net is vermoord, keert onmiddellijk terug naar de plaats van overlijden om wraak te nemen of om zich weer met dezelfde situatie bezig te houden.

  • Een speler herinnert zich details van zijn/haar dood en gebruikt die informatie om anderen te confronteren of te benadelen.

Bij overtreding: Straf volgens de 2e categorie.

Artikel 2.5 Verstoring RP

Het is verboden om bewust roleplay van andere spelers te verstoren.

Niet toegestaan:

  • Het uitvoeren van ongepast of onrealistisch gedrag tijdens serieuze rollenspelsituaties, zoals dansen op een begrafenis.

  • Het zonder legitieme reden binnenvallen tijdens een roleplay scenario, zoals een onderhandeling, medische behandeling of een politie-interventie, en daarbij storend gedrag vertonen zoals schreeuwen, ongepaste opmerkingen maken of fysiek geweld gebruiken.

  • Een overheidsmedewerker in dienst mag niet opzettelijk geblokkeerd worden waardoor hij/zij het werk niet naar behoren kan uitvoeren.

  • Het herhaaldelijk afleiden van spelers door hen zonder reden te benaderen en aanhoudend met hen te praten of interacties te forceren die hun huidige roleplay scenario verstoren. Hieronder valt ook het in de buurt van een scenario blijven staan.

Bij overtreding: Straf volgens de 1e categorie.

Artikel 2.6 Fail RP

Het opzettelijk verpesten/slecht afmaken van een roleplay scenario. Hieronder valt ook het handelen op een manier die niet realistisch is binnen de verhaallijn van het scenario waarin ze op dat moment zitten. Spelers moeten in een roleplay scenario altijd handelen in overeenstemming met hun personage en het geldende APV.

Niet toegestaan:

  • Het gebruiken van de “show ID-spier” om spelers te identificeren of vinden tijdens scenario’s.

  • Het gebruiken van een /me-command terwijl je dood bent of wanneer je mond is voorzien van een prop/sok of tape.

  • Het doorrijden na een zware crash zoals het over de kop slaan, het tegen een obstakel aanrijden die niet uit de grond gereden kan worden zoals een boom of het frontaal tegen een ander rijdend voertuig aanrijden met een snelheid boven de 130 km/h. *zie disclaimer.

  • De speler gebruikt het moment dat de politie/Kmar of gijzelaar hem of haar kort loslaat om continue weg te rennen. LET OP! Wanneer de politie/Kmar wegkijkt/draait en de arrestant niet (meer) aankijkt mag je wél een poging doen om te vluchten.

Disclaimer: Binnen Noorderwijk Roleplay maken we een uitzondering voor obstakels die uit de grond gereden kunnen worden zoals: lantaarnpalen, verkeerslichten en verkeersborden.

Bij overtreding: Straf volgens de 1e categorie.

Artikel 2.7 Standaard outfit

Het dragen van de standaard outfit is niet toegestaan met als reden om te voorkomen dat burgers er hetzelfde uitzien. Met de standaard outfit wordt bedoeld: ‘’De outfit die je draagt als je de eerste keer de stad binnenkomt.’’

Bij overtreding: Mondelinge waarschuwing om zijn/haar kleding te veranderen. Mocht hij/zij hier niet naar luisteren zal hij/zij een sanctie van categorie 1 opgelegd krijgen.

Artikel 2.8 Powergaming

Het opzettelijk een oneerlijk voordeel naar zich toetrekken.

Niet toegestaan:

  • Een gevangene gebruikt een t-shirt of veters om uit de gevangenis te ontsnappen zonder enige realistische verklaring.

  • Een speler steelt een voertuig of controleert de kofferbak van een willekeurig voertuig zonder enige aanleiding of roleplay. (uitgezonderd de illegale locaties)

  • Een speler voert meerdere handelingen uit binnen één /me actie, zoals een deur intrappen en een tegenstander ontwapenen tegelijkertijd.

  • Een speler doet /me bind vast zonder tie-wraps op zak te hebben.

  • Een crimineel vermoordt een hostage die goed meewerkt om ervoor te zorgen dat de gegijzelde niets meer weet van de situatie. (Je draagt in dit soort situaties het risico van je actie.)

  • Een speler draagt een personage zodat hij met meer dan twee personen op een motor kan.

  • Een speler houdt iemand onder schot en dwingt hem/haar om zijn volledige bankrekening over te schrijven.

  • Een speler dwingt politieagenten om bepaalde personen te fouilleren of uit MEOS te halen.

  • Een speler zoekt actief naar mazen in de stadsregels om zichzelf een oneerlijk voordeel te geven.

  • Een speler vlucht naar zijn appartement, trekt kleding uit of wisselt deze, neemt een ander voertuig/hetzelfde voertuig midden in een achtervolging of tijdens een scenario.

  • Het negeren van de fysieke beperkingen die boeien veroorzaken zoals, vechten, ladders beklimmen, noodknoppen of andere handelingen die niet logisch zijn als je geboeid bent.

Bij overtreding: Straf volgens de 1e categorie.

Artikel 2.9 GTA Drivestyle

Bij deelname aan het verkeer wordt verwacht realistisch rijgedrag te vertonen. Hiervoor gelden de volgende aanvullende regels:

Niet toegestaan:

  • De speler negeert de beperkingen van het voertuig en rijdt op een onrealistische manier te snel op plekken waar dat gevaarlijk/druk is of door van een zichtbaar (zand)pad gebruik te maken ongeachte de snelheid.

  • De speler besluit om een gebouw binnen te rijden met zijn voertuig

  • De speler gebruikt ramps of obstakels om ergens overheen te komen of om stunts uit te voeren.

  • De speler gebruikt de boot onrealistisch door ermee op het land te varen.

  • Pitten boven een snelheid van 130 km/h.

  • Het is niet toegestaan om zwaardere voertuigen te gaan pitten ongeacht de snelheid.

Hierbij geldt de volgende volgorde van licht naar zware voertuigen:

  1. Brom- of motorfietsen

  2. Sportauto’s.

  3. Personenauto’s.

  4. SUV’s.

  5. Bussen en vrachtwagens.

  • Het is nooit toegestaan om een motorvoertuig te gaan pitten. Hieronder verstaan wij alles met twee wielen.

Toegestaan:

  • Brake checken is toegestaan mits dit realistisch gebeurt. Let op, het brake checken is wel volledig op eigen risico.

  • Off-road rijden met een daarvoor bestemd voertuig zijnde 4x4, 6x6 of off-road volgens de cardealer is leidend.

LET OP! Het gebruiken van off-road banden heeft enkel effect vanuit cosmetisch oogpunt en zal derhalve niet gebruik kunnen worden onder on on-road voertuig om vervolgens off-road te rijden.

Bij overtreding: Straf volgens de 1e categorie.

Artikel 2.10 Metagaming

Metagaming is het verkrijgen van informatie buiten de server om (zoals via externe communicatieplatforms of andere middelen) en deze informatie vervolgens in-game gebruiken, wat een oneerlijk voordeel oplevert of het rollenspel ondermijnt.

  • Gebruik van informatie uit Discord kanalen buiten de daarvoor bestemde kanalen:

Bijvoorbeeld: Een speler ziet in een OOC (Out of Character) kanaal op Discord dat er een politieactie gaande is en waarschuwt zijn vrienden in-game.

  • Verboden screen sharing binnen Noorderwijk Roleplay:

Bijvoorbeeld: Een speler deelt zijn scherm met vrienden via een externe app zodat zij kunnen zien waar hij is of wat hij doet in-game, wat hen een oneerlijk voordeel geeft.

  • Praten in een call tijdens een scenario:

Bijvoorbeeld: Twee spelers zijn betrokken bij een overval en gebruiken een externe voice call om hun plannen en bewegingen in real-time te coördineren, waardoor ze informatie delen die in-game niet bekend zou zijn.

Bij overtreding: Straf volgens de 3e categorie.

Artikel 2.11 Streamsnipen

Wanneer iemand informatie verkrijgt vanuit een stream en dit vervolgens gebruikt om de streamer hiermee op te zoeken valt dit onder stream-sniping. De informatie die je hieruit haalt kan ook vallen onder het artikel “Metagaming”.

Bij overtreding: Straf volgens de 3e categorie.

Artikel 2.12 Bug-abuse / exploits

Het is verboden om gebruik te maken van bugs of exploits. Meld fouten bij een stafflid of via een ticket in de support Discord.

Niet toegestaan:

  • Het gebruiken van animaties om je personage door muren of andere obstakels te laten gaan die normaal niet toegankelijk zijn, waardoor je een oneerlijk voordeel krijgt..

  • Het gebruik van een bug of exploits om items te kopiëren, zodat je meerdere exemplaren van een waardevol item hebt zonder deze eerlijk te hebben verkregen.

  • Het behouden van items die je hebt gekregen door een bug na een server restart zonder deze te melden, terwijl je weet dat deze items niet op een legitieme manier verkregen zijn.

  • Het uitvoeren van acties zoals communiceren, bewegen of het gebruiken van voorwerpen terwijl je personage volgens het spelmechanisme dood hoort te zijn.

  • Het opzettelijk uit- en inloggen om weer met volledig leven de stad in te komen of hieruit een ander voordeel te behalen.

  • Het gebruiken van een ander voertuig of item dan wat specifiek voor een bepaalde baan is toegewezen, om zo een oneerlijk voordeel te behalen of de gameplay te manipuleren.

  • Het misbruiken van bugs om eigendommen zoals huizen, geld, voertuigen of bedrijven te verkrijgen of over te dragen zonder de juiste in-game processen te volgen.

Bij overtreding: Straf volgens de 7e categorie.

Artikel 2.13 Emote abuse

Het is niet toegestaan om emotes te gebruiken die een oneerlijk voordeel opleveren, anderen benadelen of niet passend zijn binnen een scenario. Als wordt vastgesteld dat dit gedrag economische schade veroorzaakt, zal dit resulteren in een volledige verwijdering van het account.

Bij overtreding: Straf volgens de 1e categorie.

Artikel 2.14 Werkende microfoon

Alle spelers moeten beschikken over een werkende microfoon en deze tijdens het spelen van het spel gebruiken voor communicatie met andere spelers, tenzij anders is overeengekomen met de beheerders van de server.

Bij overtreding: Straf volgens de 1e categorie.

Artikel 2.15 Stemvervormers

Het gebruik van stemvervormers is toegestaan onder bepaalde voorwaarden:

Toegestaan:

  • Een karakter draagt een masker dat de stem vervormt.

  • Een karakter gebruikt een stemvervormer om anoniem te blijven tijdens een misdaad.

Niet toegestaan:

  • Een onmenselijke vervorming, baby’s nadoen of buitenaardse stem

  • Slecht werkende stemvervormer. Zoals een krakend geluid en/of het herhaaldelijk wegvallen van volume.

Bij overtreding: Straf volgens de 1e categorie.

Artikel 2.16 Taal

Voertaal is Nederlands, accenten zijn toegestaan.

Bij overtreding: Straf volgens de 1e categorie.

Artikel 2.17 Ongepast taalgebruik

Ongepast taalgebruik omvat het gebruik van beledigende, kwetsende of ongepaste uitdrukkingen die de spelervaring voor anderen negatief beïnvloeden. Dit kan variëren van grove taal tot discriminerende opmerkingen.

Niet toegestaan:

  • Het schelden met ziektes.

  • Racistische en/of seksistische opmerkingen.

  • Het betrekken van familieleden bij beledigende of dreigende taal.

Bij overtreding: Straf volgens de 8e categorie (in overleg met management+)

Artikel 2.18 Stemherkenning

Toegestaan:

  • Het is acceptabel om een personage te identificeren aan de hand van zijn of haar stem, tenzij je de betreffende persoon volledig niet kent.

  • Het is toegestaan om gebruik te maken van externe software om je stem te vervormen voor criminele activiteiten. Let op, dit dient normaal te blijven. Het gebruiken van robotstemmen en/of baby stemmen is derhalve verboden.

Niet toegestaan:

  • Om stemherkenning te gebruiken wanneer de persoon een masker draagt, in een auto met geblindeerde ramen zit, of een stemvervormer gebruikt.

  • Als je hoort dat een personage zijn/haar best doet om anders te praten dan normaal, dan mag de stem niet herkend worden.

Bij overtreding: Straf volgens de 1e categorie.

Artikel 2.19 Appartementen

Appartementen binnen Noorderwijk Roleplay dienen als persoonlijke en veilige plekken waar spelers kunnen verblijven en hun activiteiten kunnen organiseren. Deze ruimtes mogen echter niet worden misbruikt voor criminele activiteiten. Onder criminele activiteiten in appartementen verstaan we elke vorm van illegale handelingen die binnen de privéruimte van een speler plaatsvinden.

Niet Toegestaan:

  • Het gebruiken van een appartement om mensen op te lichten, bijvoorbeeld door valse transacties of beloftes.

  • Het kopen, verkopen of distribueren van drugs en wapens vanuit een appartement.

  • Het ontvoeren, mishandelen of vermoorden van een persoon binnen een appartement.

  • Het uitvoeren van illegale financiële transacties, zoals het witwassen van geld.

Bij overtreding: Straf volgens de 2e categorie (voordeel moet teruggedraaid worden)

Artikel 2.20 Combatloggen

Combatloggen is het verlaten van de game tijdens een roleplay scenario zonder geldige reden.

Aanvullende informatie

  • Als je door een technische fout uit de stad wordt gegooid, heb je 5 minuten de tijd om terug te keren.

  • Als je vanwege bijzondere omstandigheden de stad moet verlaten, bespreek dit dan eerst met de betrokken spelers in het scenario. Handelen op eigen initiatief kan leiden tot een straf. (Advies: Begin alleen aan een scenario als je zeker weet dat je het kunt afronden.)

Bij overtreding: Straf volgens de 1e categorie.

Artikel 2.21 Combat stashen

Combatstashen is het tijdens of binnen 10 minuten na een gevecht/achtervolging snel opslaan van wapens, geld of andere waardevolle items in een opslagplaats of anderszins om te voorkomen dat ze door andere spelers worden buitgemaakt.

Bij overtreding: Straf volgens de 1e categorie.

Artikel 2.22 Achtervolgingen

Tijdens en 10 minuten na een achtervolging is het belangrijk dat spelers zich houden aan regels die de integriteit en realiteit van de achtervolgingen behouden. Onder "achtervolging" verstaan we elke situatie waarin een speler doelbewust probeert te ontsnappen aan de politie of andere spelers die hen proberen te stoppen.

Niet Toegestaan:

  • Een speler vlucht naar zijn appartement, trekt kleding uit of wisselt deze, neemt een ander voertuig/hetzelfde voertuig uit zijn garage midden in een achtervolging of tijdens een scenario.

  • Het veranderen van de kleur van je voertuig tijdens een achtervolging om zo onherkenbaar te worden.

Toegestaan:

  • Zodra je je achtervolgers hebt afgeschud, moet je nog 10 minuten wachten voordat je je kleding wisselt, je voertuig wisselt van kleur/voor een andere uit je garage, of je appartement betreedt.

Bij overtreding: Straf volgens de 2e categorie.

Artikel 2.23 Copbaiten

Het opzettelijk en zonder legitieme roleplay reden zoeken naar interactie met politie en andere overheidsinstanties door hen te irriteren, uit te lokken of hun aandacht te trekken. Dit gedrag verstoort het realistische en logische verloop van rollenspelsituaties.

Voorbeelden:

  • Het schreeuwen, beledigingen of uitdagen van politieagenten zonder dat er een verhaallijn of conflict is dat dit gedrag ondersteunt. Bijvoorbeeld, zonder aanleiding agenten uitschelden wanneer je ze op straat ziet.

  • Het constant rondhangen in de buurt van agenten en daar opvallend gedrag vertonen zoals donuts draaien/beuken of proberen te stelen van een overheidsvoertuig.

Bij overtreding: Straf volgens de 1e categorie.

Artikel 2.24 Karakter breken (OOC)

Termen gebruiken die je niet in je karakter kunt gebruiken, dus out of character (OOC).

Voorbeelden:

Voorbeelden van OOC termen zijn:

  • Report.

  • Admin.

  • Ticket.

  • VDM.

  • RDM.

  • Desync.

  • Bug of lag.

  • Server.

  • Staff.

  • Reloggen.

Tot slot

Tot slot is het niet toegestaan om tijdens een scenario een report aan. Maak na het betreffende scenario een report aan of open een ticket in de support Discord.

Bij overtreding: Straf volgens de 1e categorie.

Laatst bijgewerkt